Od 19 maja 2021 r. w Urzędzie Gminy Radowo Małe działa punkt konsultacyjny programu „Czyste Powietrze”
W ramach programu Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie przyznaje dofinansowanie m.in. do wymiany pieców na ekologiczne źródła ciepła.
Informacji i pomocy w wypełnianiu wniosków udziela konsultantka w Urzędzie Gminy Radowo Małe. W celu skorzystania z pomocy w wypełnianiu wniosku konieczna jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna bądź mailowa: tel. 515 280 248, mail: elew@radowomale.pl
Godziny otwarcia punktu konsultacyjnego:
Poniedziałek - Piątek godz. 7.00-15:00
Do końca czerwca 2024 roku mieszkańcy naszej gminy złożyli 59 wniosków o dofinansowanie.
Liczba złożonych Wniosków o dofinansowanie [szt.] | Liczba zawartych umów [szt.] | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć [szt.] | Kwota wypłaconych dotacji [zł] |
59 | 42 | 24 | 582 816,44 zł |
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, uprawnionym do uzyskania dofinansowania w ramach Programu Czyste Powietrze, Gminny Punkt Konsultacyjno – Informacyjny w Urzędzie Gminy Radowo Małe, udziela wsparcia mieszkańcom w składaniu wniosków.
Wypełnianie wniosków odbywa się, po wcześniejszym umówieniu terminu, z pomocą pracownika Punktu Konsultacyjnego w Gminie, który udziela informacji oraz pomaga w wypełnianiu wniosku.
Wniosek o dofinansowanie wypełnia Wnioskodawca na podstawie danych i informacji własnych. Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie poprzez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:
wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany), w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami. W celu usprawnienia wypełniania wniosku o dotację, prosimy o wcześniejsze przygotowanie niezbędnych informacji potrzebnych do jego wypełnienia:
numer księgi wieczystej budynku lub nieruchomości, na której jest położony dany budynek mieszkalny/lokal mieszkalny (w formacie: GD1G/00000000/0), numer działki (zgodnie z danymi ewidencji gruntów i budynków),
rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenia budowy (w przypadku braku posiadania takiej informacji - przedział czasowy odzwierciedlający orientacyjnie rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenie budowy), powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego [m2].
Informacje o programie: Czyste Powietrze to program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektowanych źródeł ciepła na paliwa stałe (kocioł na węgiel lub kocioł na biomasę) nie spełniających wymagań Czystego Powietrza na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak i przeprowadzenie towarzyszących temu prac termomodernizacyjnych budynku czy też kompleksowej termomodernizacji.
Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:
właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.
Wniosek o dofinansowanie może zostać złożony przez pełnomocnika Wnioskodawcy. W takim przypadku pełnomocnictwo powinno zostać podpisane własnoręcznym podpisem Wnioskodawcy. Do wersji papierowej wniosku przekazanego przez Portal Beneficjenta należy dołączyć oryginał lub kopię pełnomocnictwa, natomiast do wniosku składanego wyłącznie w wersji elektronicznej należy dołączyć skan pełnomocnictwa.
Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są:
w Portalu Beneficjenta, tj. aplikacji internetowej znajdującej się na stronie https://wnioski.wfos.szczecin.pl/
w serwisie „gov.pl”.
Program obejmuje 3 grupy Beneficjentów:
uprawnionych do PODSTAWOWEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł
Pod uwagę brany jest TYLKO dochód Wnioskodawcy (w przypadku wspólnego rozliczenia PIT-u przez współmałżonków dochód dzieli się na połowę):
stanowiący podstawę obliczenia podatku, wskazany z PIT
ustalony na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego
niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym
W przypadku uzyskiwania dochodów z różnych źródeł, dochody sumuje się, przy czym suma ta nie może przekroczyć kwoty 135 000 zł.
uprawnionych do PODWYŻSZONEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
1894 zł – w gospodarstwie wieloosobowym
2651 zł – w gospodarstwie jednoosobowym
W poziomie podwyższonym pod uwagę brany jest dochód wszystkich osób tworzących wspólne gospodarstwo domowe wraz z Beneficjentem:
stanowiący podstawę obliczenia podatku, wskazany z PIT
ustalony na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego
niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym
UWAGA: Ponadto w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta uprawnionego do podwyższonego poziomu dofinansowania, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie (dla wniosków składanych w 2022 roku nie może przekroczyć 84 000 zł).
uprawnionych do NAJWYŻSZEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
1090 zł – w gospodarstwie wieloosobowym
1526 zł – w gospodarstwie jednoosobowym
lub
ma ustalone prawo do otrzymania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego.
W poziomie najwyższym pod uwagę brany jest dochód wszystkich osób tworzących wspólne gospodarstwo domowe wraz z Beneficjentem:
stanowiący podstawę obliczenia podatku, wskazany z PIT
ustalony na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego
niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym
UWAGA: Ponadto w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta uprawnionego do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie (dla wniosków składanych w 2023 roku nie może przekroczyć 60 200,00 zł).
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Zaświadczenie składane z wnioskiem o dofinansowanie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Zaświadczenie powinno być wydane najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Sposób liczenia dochodu uzależniony jest od terminu złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
ZAŚWIADCZENIE o dochodach, niezbędne do wniosku o dotację w ramach programu Czyste Powietrze (podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania), mieszkańcy Gminy Radowo Małe otrzymają w Ośrodku Pomocy Społecznej w Radowie Małym.
PREFINANSOWANIE
W ramach programu osoby uprawnione do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania mogą skorzystać z prefinansowania, czyli wypłaty części kwoty dotacji w formie zaliczki na realizację przedsięwzięcia.
Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z dotacji z prefinansowaniem:
Realizacja przedsięwzięcia rozpoczęta nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
Termin realizacji przedsięwzięcia, na które udzielona została dotacja z prefinansowaniem wynosi 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Złożenie wniosku o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem – specjalny wzór wniosku.
Wymagane jest załączenie do wniosku o dofinansowanie podpisanej umowy z wykonawcą na realizację określonego zakresu przedsięwzięcia z opcją prefinansowania. Możliwe jest zawarcie nie więcej niż 3 umów z wykonawcami z opcją prefinansowania. Pozostałe środki z przysługującej dotacji przekazane zostaną na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych.
Środki prefinansowania zostaną wypłacone na rachunek wykonawcy w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie z Beneficjentem lecz nie wcześniej niż 14 dni przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu zawartej umowy z wykonawcą.
Pozostałe środki należnej dotacji będą wypłacane na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych załączonych do wniosku o płatność w maksymalnie 3 częściach.